Maybe this Christmas

Det har nettopp blitt 22. desember. To dager til julaften. Men jeg er litt usikker på om det faktisk blir julaften i år. Julefølelsen, julestemningen… den uteblir. Det er kanskje ikke så rart, når sola skinner som aldri før ute og gradestokken viser tredve varmegrader. Ikke et snøfnugg å se. Og skulle jeg tatt på meg en ullgenser, bare for julestemningens skyld hadde jeg omkommet av heteslag. Det er varmt nok fra før av. Trenger på en måte ikke noe mer enn sola selv.

Men vi gjør så godt vi kan. Søte Emilie har pyntet til jul. Juletreet står og glitrer, røde lys tennes hver kveld og i kveld har vi tatt frem husmorevnene våre og bakt både bordstabler og sandnøtter. Julesanger har blitt spilt for alt de er verdt, spilleliste for julaften laget og kakene smakt på. Jeg har fått pakke hjemmefra, med både julekort, julegaver, julesokk og julaftenmorgengave. Men det er ikke jul. Jul er snø, det er kulde og frostrøyk. Det er mammas julebakst, kakao foran peisen og julefilmer på tv. Det er røkelse på peisen, gamle julecder og engler i snøen. Det er julegaveshopping i Oslo, julemarked og julebord med jentene. Det er familie, tradisjoner og ekte juletre. Og jeg savner det.

Men det blir nok jul til slutt her også. Julaften blir blod-tradisjonell: Tre nøtter til Askepott klokka elleve etterfulgt av Disney-timen. God julelunsj, gode venner og godt drikke. Tradisjonell julemiddag, riskrem og gløgg. Og åpning av gaver. Jeg gleder meg.

~ av Trine den desember 21, 2010.

Én kommentar to “Maybe this Christmas”

  1. Ønsker deg en god jul, Trine, og så gleder jeg meg til julebord neste år :)

Legg igjen en kommentar

 
