Where’s your shoe?

Dere husker kanskje at jeg i eksamensperioden fant et skopar som sto klare til å løpe over gangfeltet? Vel. Sko forfølger meg. Sko uten eiere. Første dagen i Oslo fant jeg èn sko i midtrabatten nedi høgget her. En joggesko. Det er herlig, da? Men det er tydelig at en ny trend er på gang; man binder lissene sammen og kaster de over høyspentledninger (evt bare ledninger, men jeg mener jo de som går over veien, sånn midt i gata). 

Disse fant Kathrine og jeg på vei hjem etter første fadderdag. Flott, hva?

Mens disse fant vi dagen etter.

Jeg har selv kommet hjem med en sko før og historien bak er jo flott i seg selv. Jeg skulle så gjerne visst hva disse skoløse menneskene har å fortelle. 

Mister du også sko i fylla? Og hva er dealen med å henge de midt i veien?

~ av Trine den august 29, 2009.

8 kommentar to “Where’s your shoe?”

  1. Haha, jeg syntes det er fantastisk morsomt! Alle må tydeligvis bare begynne å se opp! Det er nemlig sko der ;)

  2. Dette er blitt et nytt fenomen i Bergen også.
    Jeg ser for meg scenarioet:
    Lørdag kl 03.45: Alt for full og hvor ekstremt gøy det er å se om en klarer å kaste skoene sine opp i ledningen.
    Søndag morgen: Hvorfor er jeg så møkkete under føttene, og hvor faen er skoene mine?
    En uke senere: Ute og går og titter opp. Steike, skoene mine..!?

  3. Jeg er også veldig fasinert over denne pågående skokastingen. Dog har jeg ennå ikke vært full nok til å prøve det selv ;)

  4. Er ikke det et gjengrituale fra USA? Ikke av den uskyldige sorten..

  5. Haha, jeg liker scenarioet ditt Katrine :)

    Og Monica, gjengrituale fra USA? Dette har jeg virkelig ikke hørt om. Fill me in!

  6. I Urbane områder finnes det eksempler på at shoefiti er relatert til dop der skoene er med på å lokalisere steder man kan få kjøpt ulike rusmidler. Andre steder er shoefiti brukt for å markere en spesiell gjeng. I Dallas var det spekulasjoner om at shoefiti ble benyttet av politietterforskere for å lokalisere dopdealere. Shoefiti har skapt et ambivalent forhold, der symbolismen både er med på å utrykke positive og negative sider ved et samfunn. Flere steder har det pågått aksjoner for å fjerne sko i ledninger, fordi mange mener det er med på å skade nabolaget ved at folk assosierer det med kriminelle gjenger og dop. Andre mener at det er en form for kunst og at skoene bør få henge.

  7. Takk for info, punktum. Helt klart enig i at dette er en form for kunst. Gleder meg til den gangen jeg får være vitne til det hele.

  8. Hmm- på veien fra Oslo til Ytre Enebakk har det hengt opptil flere skopar på ledninger…. Lurer på hva det sier om bygda mi..

Legg igjen en kommentar

 
