Snørr snørresen!

I følge wikipedia er snørr nettopp dette: 

«Snørr er en blanding av vann, proteiner, enkle sukkerarter og bakteriedrepende stoffer som produseres av slimhinnene i nesa. Snørr er en del av immunforsvaret. Det utfører sin oppgave ved å fange støv, bakterier, pollen, virus og lignende slik at det ikke følger med lufta ned i lungene når vi puster. Snørret sitter fast på små flimmerhår som nesa er full av, slik at det ikke følger med ned i lungene.»

Good to know. Jeg har med andre ord ganske godt immunforsvar så mye jeg har måttet snyte meg de siste dagene. Men én ting lurer jeg på; hvor i all verden kommer det fra? Jeg ser jo at det produseres i slimhinnene, men av hva? Jeg kan da umulig ha alt liggende på lager. I så fall burde jeg jo være forkjøla mye oftere så jeg slipper å ha all denne dritten liggende i kroppen! Føl deg fri til å opplyse meg om du innehar kunnskap om dette. 

Over til noe helt annet så tenkte jeg å sette vinduet på vid gap og ligge å høre på regnet til jeg sovner. Det tar ikke lange tida – men de fem minuttene er magiske.

~ av Trine den mai 26, 2009.

2 kommentar to “Snørr snørresen!”

  1. Haha! Hvem får seg til å søke på snørr på wikipedia? Det er jo selvfølgelig deg det.
    Håper du sover godt – mens jeg sitter oppe og er ikke en smule trøtt. Skylder på treninga til langt på natt!
    Sov godt søs :) så får vi håpe du er bedre til imorgen og at vennene dine har litt mer snørrkunnskaper enn meg

  2. Ja, si det Trine…
    Og hva er sunnest av grønt og blankt?

    Og er det sant at Chicago Bulls brukte snørr i ganern sin før finalen 1983?

Legg igjen en kommentar

 
