Bare la meg sitte litt..

Den katolske kirken må virkelig ta litt selvkritikk. Her blir jeg halt opp klokken åtte en søndag morgen, etter tre timer søvn og en hard natt på fylla. Så kommer vi i kirken. Jeg var ganske klar for å sitte dønn i ro og slite med helsa, men neida. I denne kirken STÅR man 80% av tiden. Jeg hadde jo ikke fått satt rumpa ned på krakken før alle sto igjen. Og hva er dealen med den helvetes røkelsen de skal forpreste oss med? Èn gang? Nei, herregud. Fem! Fem ganger skulle de virre rundt med den røkelsen. Og det er ikke snakk om røkelse-på-pinne. En hel urne var fylt til randen og satt fyr på. Aldri hatt noe til overs for røkelse, og det hjalp ikke så veldig på inntrykket i går heller. 

Men som jeg fant ut: hvis man folder hendene og lukker øynene, så ser man bare skikkelig kristen ut. Det ble jo redningen min. Fem minutter her og fem minutter der. Foruten at jeg ble vekket av at pappa dro meg med opp når vi skulle stå igjen. Lord!
Og du kjenner kanskje til den trangen til vann på en søndag? Eller, alt som går an å drikkes. Jeg spiste en halv tyggispakke for å klare å holde munnen i sjakk. Og det skal sies at jeg nesten joina nattverd for å få en liten slurk av den vina de deler ut. Du kan jo tenke deg hvor glad jeg var når de 90 minuttene var over og jeg kunne kaste meg over farrisflaska. 

Det blir lenge til den katolske kirken får enda et besøk. 

Nå ligger jeg derimot i senga og syns bittelitt synd på meg selv. Den herlige hese stemmen er tilbake, nesa er skvær tett, halsen er tørr og jeg skulle gjerne lest litt til eksamen. Feber sucks. Men en,to,tre kopper te, halspastiller og en god dose the Hills hjelper meg igjennom elendigheta. Eksamen får jeg tenke på en annen dag.

~ av Trine den mai 25, 2009.

2 kommentar to “Bare la meg sitte litt..”

  1. Jøss, hvor finner man en sånn kirke? Where NOT to go, liksom..

  2. F.eks ved rådhuset i Moss! Helt riktig, where NOT to go. Anbefales ikke.

Legg igjen en kommentar

 
