Santa, baby

Søppelsekker med papir, oppvask over hele kjøkkenet, kald ribbe til frokost og nysing; det er første juledag. Julaften 2008 stiger inn i rekkene, og er rangert ganske høyt oppe. Dagen begynte med høye heler på jobb (SÅ smart), men endte godt med både god mat, godt drikke, masse fine gaver og god stemning. Avbrutt av hosting og nysing fra diverse besteforeldre. Og når de gamle hadde dratt sin vei, satt vi fire igjen og spredte bakterier mellom oss. Godt vi både hadde akevitt og c-vitaminer på lager. Er det en ting jeg ikke har tenkt til i jula, så er det å bli syk.

Men jeg var i det latterlige hjørnet igår. Ikke noe å si på det, men jeg fikk latterkrampe av ingenting. Da pappa fikk en treningsbukse (som i og for seg ikke er så veldig morsomt) fikk jeg totalt latterkick – som aldri ga seg. Pappa skjønte jo ingenting stakkar, men jeg vet ikke om det var det at jeg trodde det var en sykkelbukse eller bare generelt tanken på treningsbukser som fikk det til å tippe over.Det ga seg liksom ikke. Dødsmoro!  Men en latter forlenger livet, har jeg hørt. En annen ting jeg har hørt er; Førstemann til mølla får først… Ja, for hva får man egentlig? Jeg har alltid trodd (eller, trodde jeg visste) at det var MAT man fikk. «Førstemann til mølla får først mat.» Men det gjør man jo ikke; man får først MALT. Malt hveten, som mormor så fint sa. Så joda, man lærer så lenge man lever. Jeg syns jo sitatet var godt jeg. Mat eller malt; førstemann til mølla har løpt som faen.

~ av Trine den desember 25, 2008.

Én kommentar to “Santa, baby”

  1. Det står ikke noe om den fine julegaven du fikk av verdens søteste lillesøster?

Legg igjen en kommentar

 
