Red, red wine

Første julebord er over. Restene av gårsdagens alkoholinntak har sittet godt i kroppen min idag, det skal være sikkert og visst. Det hele var en kanonbra kveld, med vors hos Ina, tapas på Barbera og mer rødvin på latter. Latterlig bra. (..) Planen var jo bare å «være litt i gang» før vi skulle spise, noe som endte i at Ina og jeg delte to flasker vin. Vin før, til og etter maten ble det også, Ina smilte fra øre til øre, skaffet seg bekjentskap fra Ås Mannekor og sluknet i sofaen med godt selskap. Vi andre fortsatte krigen mot (med) alkoholen, og det hele endte i swingkurs og karaoke. Heldigvis kun fra gutta som «kunne» synge.

Formen idag har vært deretter. Mamma hentet meg i byen. Vi stakk på IKEA og spiste frokost og handla lys, henta ting for pappa og var innom mammas himmelrike og mitt helvette. En hobbybutikk ut av dimensjoner. Jeg har aldri sett så mye dritt stua inn i en og samme butikk. Over to etasjer. Med en mann som ekspiditør. Stempler. Ark. Perler. Ark. Klistremerker. Og all mulig annet surr du kan finne på å lage kort ut av. Mamma er dødsflink, det skal hun ha, men lord have mercy altså. Jeg var fyllesyk som få, men for at hun ikke skulle bli der i timesvis forfulgte jeg henne likesågodt i de ti minuttene jeg ga henne. Og det funka. Ti poeng til meg.

Så mens jeg er i gang med julebordsesongen klinker jeg likesågodt til med et nytt i dag. Riktignok på peppes, og ikke like mye rødvin. Men hvem vet, kanskje ender det opp med en liten torsdagskule. Bilder fra gårsdagen egner seg ikke på trykk enda. Men det kommer. Bare ikke idag.

~ av Trine den desember 4, 2008.

Legg igjen en kommentar

 
